Formuláře na web: Jak na ně, aby přiváděly leady?

Formuláře najdete na klíčových stránkách webů a e-shopů. Setkáte se s nimi tam, kde se chcete přihlásit k odběru newsletteru, registrovat se, nakoupit nebo někoho kontaktovat. Jak by měl vypadat formulář, aby vám přiváděl leady? Na to se v tomto článku zaměříme.

Formulář – ano či ne? To je, oč tu běží

Pokud přemýšlíte nad tvorbou webu, rozhodně byste neměli vynechat návrh webových formulářů. Formulář je totiž skvělý nástroj, kterým shromáždíte kontakty na potenciální zákazníky. Jen je třeba se nejprve ptát, jestli je právě na dané stránce potřeba. Webové formuláře ale pomáhají firmám zvýšit konverze. Jak? Uživatelům můžete za kontakt nabídnout něco na oplátku. Například produkt, službu nebo bezplatnou zkušební verzi. Na řadu ale přichází otázka, jak by měl konverzní formulář vypadat. Webové formuláře se totiž liší:
  • délkou,
  • formátem,
  • typem obsahu,
  • vzhledem.
Jak tedy navrhnout formulář?

3 tipy, jak vytvořit formulář

Při tvorbě webového formuláře se zamyslete, jaké informace od svých potenciálních zákazníků skutečně potřebujete. Pokud bude pro vaše zákazníky moc složitý nebo budete požadovat mnoho nepodstatných informací, je možné, že ztratí zájem. Pravidlem je, že čím míň políček má, tím je pravděpodobnější, že uživatel formulář vyplní a odešle. Které kroky neopomenout?

1. Ujasněte si účel formuláře

Je důležité, aby byl účel vašeho webového formuláře jasný. Vaši potenciální zákazníci by měli přesně vědět, k čemu váš webový formulář slouží a proč ho vyplňují. Jak toho dosáhnout? Zahrňte do formuláře nadpisy – například Chcete se dozvědět o našem produktu více nebo máte dotaz? Napište nám nebo zavolejte“.

2. Vyberte typ webového formuláře

Účel webového formuláře určuje, jaký typ formuláře byste měli použít. Které jsou nejčastější? Kontaktní formulář Kontaktní formuláře umožňují zákazníkům položit vaší firmě otázku, napsat stížnost nebo cokoliv jiného. Obvykle obsahují pole pro jméno a příjmení, e-mailovou adresu a samotnou zprávu. Formulář pro generování leadů Tyto webové formuláře přeměňují návštěvníky webu na potenciální zákazníky. Často musíte vyplnit jméno, příjmení, e-mail, ale i název firmy. Objednávkový formulář Objednávkové formuláře bývají vícekrokové, protože kromě jména nebo e-mailové adresy musí zákazník vyplnit adresu, kreditní kartu nebo třeba fakturační údaje. Registrační formulář S tímto typem formuláře jste určitě setkali už několikrát, proto víte, že je třeba vyplnit i heslo, abyste se mohli znova přihlašovat.

3. Buďte konzistentní

Tvorba formuláře souvisí jak s UX, tak UI designem. Důležité je, aby byl formulář výrazný a uživatelé si ho všimli. Také ale nezapomeňte, že by různé typy formulářů na vašem webu měly mít společné znaky. Jak postupovat při jeho tvorbě?
  • Formulář odlište od zbytku textu – zvýrazněte ho barvou pozadí nebo prostorem okolo.
  • Držte se jednoduchosti – formulář by měl mít jen jeden sloupec a co nejméně políček k vyplnění.
  • Popisy políček umístěte nad polem – druhou možností je dát popisky nalevo od pole, ale určitě je nevkládejte dovnitř, protože zmizí, jakmile do nich uživatel začne psát. Vysvětlivky k políčkům dejte napravo.
  • Zobrazujte chybové hlášky – a to před ještě před odesláním formuláře vedle daného pole.
  • Přizpůsobte formulář různým zařízením – spousta lidí už dnes nakupuje prostřednictvím různých dotykových zařízení, takže byste měli myslet i na to, aby se formulář zobrazoval správně na rozdílných obrazovkách.
  • Zapamatování obsahu – formulář nebo nákupní košík by si měl pamatovat údaje a vložené zboží. Zákazníci se často vrací zpět, a pokud by museli údaje a zboží znovu vyplňovat a vybírat, mohlo by je to odradit.
Tip: Tlačítko zpět se snažte upozadit, například nevýraznou barvou. Naopak tlačítko, které vede při nákupním procesu k dalšímu kroku, zvýrazněte. Chcete přece, aby u vás zákazníci nakoupili.

Publikováno: 07. 12. 2022

Kategorie: Tvorba webu

Autor: Adam Hájek